Jau sesto mēnesi pēc kārtas mazumtirdzniecības apgrozījums Latvijā turpina pieaugt. Maijā tas bija par 4,9% lielāks nekā iepriekšējā gada maijā (neizlīdzināti dati salīdzināmajās cenās). Pieaugumu veicina Covid-19 pandēmijas mazināšanās. Kopš š.g. 1.aprīļa iedzīvotāji var brīvi iepirkties visās tirdzniecības vietās, savukārt pakalpojumu sniedzēji paši var lemt par papildu drošības prasībām.
Maijā nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums gada griezumā pieauga par 8,7%, nodrošinot lielāko daļu devumu kopējā mazumtirdzniecības pieaugumā. Tirdzniecības apgrozījums palielinājās gandrīz visās preču kategorijās. Līdzīgi kā iepriekšējos mēnešos, visstraujāk pieauga apģērbu un apavu tirdzniecība (par 66%). Pēc sarukuma iepriekšējos mēnešos, pieauga ziedu, augu, sēklu, mēslošanas līdzekļu, istabas dzīvnieku un to barības mazumtirdzniecība (par 21%). Par 17% pieauga arī grāmatu, avīžu, kancelejas piederumu, audio un video ierakstu mazumtirdzniecība. Pieaugums bija arī farmaceitisko, medicīnisko piederumu mazumtirdzniecībā. Saruka tekstilizstrādājumu, paklāju, grīdsegu, tapešu, mēbeļu, apgaismes ierīču un cita veida mājsaimniecības piederumu mazumtirdzniecība (par 5%) un nedaudz saruka arī mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecība specializētajos veikalos (par 1%).
Sadalījumā pa tirdzniecības vietām (izņemot veikalus), pieaugums bija vērojams tikai lietoto preču mazumtirdzniecībā (par 5,6%). Visstraujāk saruka pārējā mazumtirdzniecība ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem (par 39%). Saruka arī mazumtirdzniecība stendos un tirgos (par 16%) un mazumtirdzniecība ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem (par 11,5%). Iepirkšanās pa pastu vai Internetā turpināja sarukt ceturto mēnesi pēc kārtas (par 7,6%). Lai gan dažādas iepirkšanās platformas kļūst aizvien populārākas, iedzīvotāji labprātāk iepērkas klātienē.
Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums turpina pieaugt un maijā tas bija par 2,8% augstāks, salīdzinot ar 2021.gada maiju.
Degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums degvielas uzpildes stacijās maijā saruka par 0,7%, salīdzinājumā ar 2021.gada maiju. To lielā mērā noteica degvielas cenu straujais kāpums.
Kopumā š.g. janvārī-maijā mazumtirdzniecības apgrozījums bija par 9,1% augstāks nekā 2021. gada janvārī-maijā. To noteica zemā bāze 2021. gada sākumā, kad līdz 6. aprīlim bija spēkā ārkārtējā situācija un bija slēgti veikali un mazumtirdzniecības apgrozījums ievērojami kritās.
Iedzīvotāju pirktspēju negatīvi ietekmē augošais cenu līmenis. Tas atspoguļojas arī patērētāju konfidences (noskaņojuma) rādītājos, kas aizvien turpina sarukt. Savukārt uzņēmēji savos vērtējumos ir mazāk skeptiski un nākotnes perspektīvas vērtē drīzāk pozitīvi. Pieaug mazumtirdzniecības uzņēmumu vērtējums gan par turpmāko darbības aktivitāti, gan preču pārdošanas cenu izmaiņām turpmākajos mēnešos. Gaidāmās nodarbinātības tendences tiek vērtētas piesardzīgāk.