Bezmaksas sabiedriskais transports Tallinā pilsētas iedzīvotājiem ir pieejams kopš 2013. gada 28. oktobra. Un kopš pirmās dienas oponenti šo lēmumu sauca par populistisku un paredzēja drīzu pilsētas sabiedriskā transporta vai pat Tallinas bankrotu. Kā zināms, Tallina nav izputējusi. Neatkarīgā noskaidroja, kuru partiju un sarakstu deputātu kandidāti ievēlēšanas gadījumā plāno arī Rīgā ieviest bezmaksas sabiedrisko transportu.
Neatkarīgā to jautāja deviņām partijām un partiju apvienībām – tām, kurām ir lielākas vai mazākas izredzes pārkāpt piecu procentu robežu. Atbildēja tikai piecas partijas un partiju apvienības – ZZS, KPV LV, JKP , JV un AP!/PRO. Visas šīs partijas un partiju apvienības sola saglabāt esošās atlaides, bet ZZS un KPV LV saskata iespēju nodrošināt pilsētniekus ar bezmaksas sabiedrisko transportu.
Rīdziniekiem bez maksas
“Es kā ekonomikas ministrs pagājušajā gadā budžeta sarunās redzēju, kā “Rīgas satiksme” ir izsaimniekojusi Rīgas līdzekļus, prasot no valdības apmēram 75 miljonus eiro palīdzību. Tas ir nepieņemami! Es kā Rīgas domes vadītājs noteikti pārskatītu esošos tēriņus, tajā skaitā, līgumu ar “Rīgas karti”. Līdzekļi, kas tiek izsaimniekoti, ir novirzāmi iedzīvotāju satiksmes izdevumu dotācijām, tomēr tām jābūt mērķtiecīgām, un pakāpeniski, es neizslēdzu, var pienākt brīdis, kad rīdzinieks sabiedrisko transportu lietos bez maksas, tomēr tas nevar notikt uzreiz, piemēram, 2021. gadā!,” Neatkarīgajai uzsver KPV LV izvirzītais Rīgas mēra kandidāts Ralfs Nemiro. Līdzīgs solījums ir iekļauts arī partijas priekšvēlēšanu programmā: “Sabiedriskajam transportam, līdzīgi kā Tallinā, jābūt bez maksas katram rīdziniekam, jo ekonomiskie rādītāji pierāda, ka tā tiek izlietoti mazāk budžeta līdzekļu nekā ar pašreizējiem fiskālās daļas un kontroles sistēmas uzturēšanas izdevumiem. Paralēli SIA “Rīgas satiksme” izveidot pašvaldības un rīdzinieku partnerību, A/S “Tautas satiksme”, attīstot elektriskā mikrotransporta koplietošanu par rīdziniekiem draudzīgām cenām.”
ZZS uzskata, ka visi Rīgas iedzīvotāji ir pelnījuši bezmaksas sabiedrisko transportu. “Mēs esam to paveikuši Jūrmalā, kur iedzīvotāji jau šobrīd var braukt ar bezmaksas sabiedrisko transportu, un panāksim to arī Rīgā,” Neatkarīgajai uzsver ZZS. To, ka tā nav tikai ķeksīša atbilde žurnālistam, apliecina šāda solījuma esamība ZZS priekšvēlēšanu programmā: “Ieviesīsim ērtu bezmaksas sabiedrisko transportu visiem rīdziniekiem.”
Saglabās esošo atlaižu sistēmu
AP!/PRO, savukārt, sola saglabāt esošās atlaides. “Atlaižu politiku neplānojam pārskatīt – arī turpmāk seniori un citas grupas varēs izmantot sabiedrisko transportu bez maksas. “Rīgas satiksmes” galvenajam mērķim nav jābūt peļņai, bet pilsētas attīstības interesēm atbilstoša lēta, ērta un moderna transporta nodrošināšanai. Sabiedriskais transports jāpadara par ērtu pārvietošanās līdzekli, kas savienots ar dzelzceļa stacijām, lai sekmētu Pierīgas iedzīvotāju nokļūšanu dažādās Rīgas vietās. Nav jāierobežo privāto auto izmantojums, bet jāpadara sabiedriskais transports par ātrāku,” skaidroja AP!/PRO.
JKP uzskata, ka līdz šim “Rīgas satiksmes” budžets ir tērēts negodprātīgi un līdzekļi ir gan izzagti, gan izšķērdēti. Par to liecinot vairākas krimināllietas, kas ir ierosinātas par “Rīgas satiksmes” līdzšinējo darbību, vairākas tieši pēc Jaunās konservatīvās partijas iesniegumiem. “Tāpēc mēs uzskatām, ka ietaupītos līdzekļus varētu veltīt tam, lai saglabātu visas esošās braukšanas atlaides un pat paplašinātu iespējamo atlaižu loku. Viena no idejām varētu būt braukšanas atlaides vilcienos Rīgas teritorijā, jo mūsu plāns paredz vilcienu satiksmes integrāciju Rīgas sabiedriskajā transportā. Ja mēs runājam par atlaižu samazināšanu, mēs pilnībā atbalstām to, ka atlaides netiek piešķirtas citu valstu pensionāriem, kuri dzīvo šeit. Viņiem būtu jāmaksā pilna biļetes cena!” strikti uzver JKP. Arī partijas priekšvēlēšanu programmā ir ietverts solījums pensionāriem Rīgā saglabāt sabiedriskā transporta atlaides. Bez maksas sabiedriskais transports tiktu piešķirts arī Nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem, 3. grupas invalīdiem un Černobiļas avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem.
“Jaunās Vienotības” Rīgas mēra kandidāts Vilnis Ķirsis Neatkarīgajai uzsver, ka “Jaunā Vienotība” saglabās atlaides sabiedriskajā transportā gan senioriem, gan visiem citiem, kam atlaides bija līdz šim. “Lai arī iepriekšējā domes vadība ir strādājusi izšķērdīgi un nesaimnieciski, rīdziniekiem, īpaši sabiedrības sociāli neaizsargātākajām grupām, no tā nav jācieš. Rīgā ir jāmaina pilsētas pārvaldība kopumā – pilsētas uzņēmumos, tai skaitā “Rīgas satiksmē”, ir jāstrādā nevis politiskajiem ielikteņiem, bet profesionāļiem, tāpat būs jāpārskata esošie pakalpojumu līgumi. Viens šāds pakalpojums ir esošā e-talona sistēma – rīdzinieki par to gadiem ilgi ir pārmaksājuši, bet tās vietā varam ieviest modernāku, ērtāku un būtiski lētāku sistēmu,” teic V. Ķirsis.
Partiju programmās
Citu partiju programmās arī tiek solītas atlaides sabiedriskajā transportā. Piemēram, “Saskaņa” apņemas uzlabot gan sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitāti, gan to pieejamību. “No 2021. gada sabiedriskais transports Rīgā būs bez maksas visiem iedzīvotājiem, kas jaunāki par 24 gadiem un vecāki par 64 gadiem, kā arī bezdarbniekiem 12 mēnešu periodā,” teikts “Saskaņas” priekšvēlēšanu programmā.
Latvijas Krievu savienība ievēlēšanas gadījumā cer saglabāt atlaides braukšanai sabiedriskajā transportā un, ievērojot citu pašvaldību pieredzi, panākt bezmaksas braukšanu visiem rīdziniekiem.
“Alternatīva” sola “nepieļaut atvieglojumu un atlaižu atcelšanu sabiedriskajā transportā”. Savukārt “Gods kalpot Rīgai” uzskata, ka sabiedriskajam transportam Rīga ir jābūt pieejamam ikvienam, tāpēc bez maksas tam ir jābūt pieejamam senioriem un skolēniem. Rīcības partija iestājas par bezmaksas sabiedrisko transportu (ieskaitot mikroautobusus) pensionāriem, skolniekiem, studentiem, invalīdiem un maznodrošinātām personām.
Centra partija vēlētos nodrošināt bezmaksas sabiedrisko transportu rīdziniekiem svētdienās. Pēc tam pakāpeniski pāriet uz bezmaksas sabiedrisko transportu visās nedēļas dienās.
Nacionālā savienība “Taisnīgums” gribētu panākt, ka rīta sastrēguma laikā no 7.30 līdz 9.00 nedarbotos nestrādājošo senioru atlaides braucieniem sabiedriskajā transportā.
Ilze Šteinfelde