Nākamajā pirmdienā visas bankas Latvijā, izņemot Citadeli, pārtrauks kodu karšu izmantošanu. Tas nozīmē, ka banku klienti, kuriem nebūs citu autorizācijas rīku, netiks pie savas internetbankas vai citām vietnēm, kuras prasa autentifikāciju ar internetbanku. Šobrīd kodu kartes kā vienīgo autorizācijas līdzekli joprojām izmanto teju 90 tūkstoši Swedbank, SEB un Luminor klientu. Lai varētu turpināt darboties attālināto maksājumu vidē, viņiem nāksies izmantot kādu no modernākiem, bet reizē arī ieguldījumus prasošiem rīkiem.
Finanšu nozares asociācija atgādina, šā gada 14. septembrī stājas spēkā jauna Eiropas Komisijas regula 2018/389 attiecībā uz tehniskajiem standartiem par drošu lietotāja autentificēšanu, kas pastiprina prasības kodu karšu lietošanai. Kodu kartes ir ilgstoši izmantota tehnoloģija, kura bez papildu drošības elementu ieviešanas vairs neatbilst pašreizējiem drošības standartiem. Līdz ar to, tuvojoties regulas spēkā stāšanās datumam, bankām nācās izlemt, kādu stratēģiju izmantot – stiprināt kodu kartes vai no tām atteikties, piedāvājot alternatīvus autentifikācijas rīkus. Lielākā daļa banku izlēma atteikties no kodu kartēm, vietā piedāvājot bezmaksas lietotnes (piemēram, Smart-ID, Google Authenticator, Mobilescan) un kodu kalkulatorus. Un tikai viena banka Latvijā – Citadele – atļaus turpināt lietot kodu kartes, kas ir stiprinātas ar papildu drošības elementu – SMS.
Finanšu nozares asociācijas apkopotā statistika rāda, ka jau jūnijā vispopulārākais autorizācijas līdzeklis banku klientu vidū bija lietotne viedtālrunī – tāda bijusi aptuveni 57 procentiem internetbanku lietotāju. Aptuveni 25 procenti jeb ceturtā daļa Latvijas banku klientu kā autorizācijas līdzekli ikdienā vēl izmantoja kodu kartes, savukārt kodu kalkulatorus – tikai 17,5 procenti.
Citadele Mārketinga un korporatīvās komunikācijas daļas vadītāja Aiga Volksone NRA.lv atklāj, ka kodu karšu darbību banka nodrošinās tik ilgi, kamēr vien klienti būs ieinteresēti. Šobrīd kodu karti ar SMS lieto 56,2% Citadeles internetbankas klientu. Mobilās lietotnes un internetbankas lietotāju skaits kopš gada sākuma ir palielinājies attiecīgi par 24 un 3 procentiem, sasniedzot 99 tūkstošus aktīvo mobilās lietotnes un 177 tūkstošus aktīvo internetbankas klientu. Savukārt kodu kalkulatoru izmanto aptuveni 12 procenti šīs bankas klientu. «Elektronisko parakstu pašreiz piedāvājam Lietuvā un Igaunijā, Latvijā redzam, ka mūsu klienti to aktīvi vēl neizmanto. Ja klientiem būs interese, ieviesīsim,» sola A. Volksone.
Šobrīd kodu karte kā vienīgais autorizācijas rīks, kas pēc pāris dienām beigs pastāvēt, ir vēl aptuveni 76 tūkstošiem jeb 8% Swedbank klientu, 4500 jeb mazāk nekā 1% SEB internetbankas klientu un aptuveni 10 000 Luminor klientu.
Swedbank uz kodu karšu nomaiņu klientus mērķtiecīgi sāka virzīt jau kopš gada sākuma, pakāpeniski samazinot naudas limitu maksājumu veikšanai. Swedbank mediju attiecību vadītājs Jānis Krops atklāja, ka kopš kodu karšu migrācijas sākuma 2018. gada augustā uz citiem autentifikācijas rīkiem pārgājuši vairāk nekā 90% klientu. Lielākā daļa klientu izvēlējušies kodu karti nomainīt pret lietotni Smart-ID – šādu klientu īpatsvars jau pārsniedz 620 000.
«Ja kodu kartes netiks nomainītas līdz 9. septembrim, vienīgā iespēja atjaunot piekļuvi internetbankai būs, tikai un vienīgi apmeklējot kādu no Swedbank filiālēm,» brīdina J. Krops.
Tieši tāpat nāksies rīkoties SEB internetbankas klientiem, kuri līdz pirmdienai nebūs paspējuši pāriet un kādu modernāku autentifikācijas rīku. SEB bankas privātpersonu segmenta komunikācijas vadītāja Elīna Neimane Neatkarīgajai uzsver, ka šobrīd, lai pieslēgtos internetbankai un apstiprinātu maksājumus, kodu kartes kā vienīgo autorizācijas līdzekli izmanto mazāk nekā 1% aktīvo SEB bankas internetbankas lietotāju. Vairākums kā autorizācijas līdzekli izmanto bezmaksas lietotni Smart-ID savā viedtālrunī. «Turklāt 2018. gada beigās Smart-ID saņēma augstāko elektroniskā paraksta sertifikātu QSCD (Qualified Signature Creation Device jeb kvalificētā paraksta izveides ierīce), kas nākotnē ļaus ar Smart-ID parakstīt elektroniskus dokumentus visā Eiropā. Klienti, kuriem vēl ir aktīva kodu karte, līdz 9. septembrim Smart-ID pamatversiju (Smart-ID Basic) var lejupielādēt patstāvīgi, sekojot norādēm. Pēc 9. septembra Smart-ID pamatversiju bez kodu kartes vairs nevarēs lejuplādēt un būs jādodas uz bankas filiāli. Tāpat arī uz filiāli jādodas, lai saņemtu kvalificētu Smart-ID versiju, kas ir pielīdzināta elektroniskajam parakstam. Ja kādu iemeslu dēļ klienti nevēlas izmantot Smart-ID, ir iespēja izvēlēties kodu kalkulatoru. Turklāt bērni līdz 17 gadu vecumam (ieskaitot), kā arī klienti no 65 gadu vecuma kodu kalkulatorus ikvienā SEB bankas filiālē līdz gada beigām var saņemt bez maksas. Arī vājredzīgiem cilvēkiem un cilvēkiem ar roku kustību traucējumiem bez maksas ir pieejamas ierīces ar lielāku ekrānu un lielākām pogām,» skaidroja E. Neimane.
Savukārt Luminor privātpersonu segmenta vadītājs Normunds Rudzītis Neatkarīgajai atklāj, ka līdz šim katru nedēļu ar Smart-ID aplikāciju Luminor pievienojas apmēram četri tūkstoši klientu. «Taču mūsu aplēses, liecina, ka uz kodu karšu slēgšanas brīdi alternatīvu autentifikācijas rīku vēl nebūs izvēlējušies aptuveni 10 000 Luminor klientu. Autentificēšanās rīka izvēli aicinām neatlikt uz pēdējo brīdi un pašiem laikus lejupielādēt Smart-ID aplikāciju, lai vēlāk izvairītos no rindām filiālēs, vai nākt pēc kodu kalkulatora uz filiālēm,» sacīja N. Rudzītis.
Ilze Šteinfelde
Foto: Pixabay