Bezmaksas kodu karšu gals; to vietā banka klientiem piedāvā dārgākus risinājumus

Bankas Latvijā pamazām atsakās no kodu kartēm, kas gadiem ir bijušas autorizācijas rīks internetbankās. To vietā klientiem tiek piedāvāti dārgāki risinājumi – kodu kalkulators vai mobilā lietotne, kuras izmantošanai nepieciešama viedierīce – viedtelefons vai planšete, raksta NRA.lv.

Lielākajās bankās Latvijā kodu kartes, kuras tiek izsniegtas bez maksas, varēs lietot vēl tikai aptuveni pusotru gadu – Swedbank internetbankas autorizācijai tās darbosies līdz nākamā gada 1. septembrim, SEB bankas internetbankā, iespējams, līdz nākamā gada beigām. «Pagaidām vēl neesam noteikuši konkrētus datumus, kad pārtrauksim kodu karšu lietošanu, taču, visticamāk, tas notiks līdz 2019. gada beigām,» Neatkarīgajai atzina SEB bankas Ārējās komunikācijas vadītājs Mārtiņš Panke.

ES prasības

«Līdz ar gaidāmajiem jaunajiem starptautiskajiem regulējumiem klientu digitālajai autentifikācijai, kas vēl vairāk ierobežos kodu karšu lietošanas iespējas, Swedbank no 2018. gada jūnija uzsākusi pakāpenisku pāreju no kodu kartēm uz citiem mūsdienīgiem līdzekļiem. Pāreja noslēgsies 2019. gada septembrī, kad kodu karšu lietošana Swedbank internetbankā nebūs iespējama,» Neatkarīgajai apstiprināja Swedbank mediju attiecību vadītāja Kristīne Jakubovska.

Kopš 12. jūnija banka vairs nepiedāvā kodu kartes jaunajiem klientiem, savukārt jau no šā gada 12. septembra vairs netiks aizvietotas esošās kodu kartes un atjaunotas to paroles. Pārejas laikā klienti saņems individuālas ziņas, kā arī atbalstu piemērotāko alternatīvu ieguvei.

«Kodu karšu slēgšana nav bankas pašmērķis, bet gan nenovēršama nepieciešamība. Līdz ar jaunu ES regulu, kas stāsies spēkā 2019. gada septembrī, vēl vairāk pastiprinās drošības prasības autentifikācijai, kurām kodu karte neatbilst. Viens no uzskatāmākajiem piemēriem – tās kodi nav dinamiski (tie atkārtojas un ir pieejami trešajām personām, jo nodrukāti uz pašas kartes). Tāpēc kodu karšu pakāpeniska slēgšana nav bankas iegriba, un tā ir saistīta arī ar ievērojamiem izdevumiem šā mērķa īstenošanai – to veicam, lai sniegtu klientiem augstāko drošību apvienojumā ar ērtas pieredzes saglabāšanu arī pēc jaunajiem regulējumiem,» skaidro K. Jakubovska.

Arī SEB bankas speciālisti uzsver, ka kodu karšu aizvietošana ar modernākiem rīkiem nav bankas iegriba, bet gan nepieciešamība ievērot Eiropas Banku iestādes un Finanšu un kapitāla tirgus komisijas prasības uzlabot drošības standartus, lai spētu labāk pasargāt klientus no krāpniecības mēģinājumiem. Eksperti kodu kartes uzskata par novecojušu risinājumu, kas mūsdienu vidē vairs nespēj nodrošināt vajadzīgo drošības līmeni. Šīs prasības attiecas gan uz SEB banku, gan visām pārējām Latvijas bankām.

Arī SEB banka sākusi pakāpenisku klientu atradināšanu no kodu karšu izmantošanas. No šā gada 15. jūnija bankā ir spēkā kodu karšu lietošanas ierobežojumi – maksājumiem uz citām bankām viena darījuma limits ir vien 30 eiro, bet kopējā visu darījumu summa vienā dienā nevar pārsniegt 150 eiro. Savukārt viena darījuma un dienas limits starp SEB bankas kontiem kopš jūnija vidus ir samazināts līdz 500 eiro. Ja ir nepieciešams veikt maksājumus internetbankā par lielākām summām, tad SEB bankas klientiem būs jāizvēlas kāda no alternatīvām: Smart-ID lietotne vai kodu kalkulators.

Maksājumi ar lietotni un sejas pazinēju

Swedbank un SEB bankas klientiem bezmaksas alternatīva kodu kartēm ir Smart-ID, kas ir lietojama viedierīcēs. M. Panke atzīst, ka Smart-ID atbilst augstākajām IT drošības prasībām. SEB banka ieviesa Smart-ID 2017. gada aprīlī, un pašlaik to ikdienā izmanto vairāk nekā 160 000 SEB klientu.

Citadele banka savukārt saviem klientiem nodrošina mobilajā aplikācijā iebūvētu autorizācijas rīku MobileSCAN, ar kura palīdzību iespējams gan ieiet un apstiprināt maksājumus internetbankā, gan arī apstiprināt maksājumus mobilajā lietotnē, Neatkarīgajai stāsta Citadele banka korporatīvās komunikācijas vadītāja Ieva Prauliņa.

Līdz ar jaunās mobilās lietotnes ieviešanu Citadele bankas klientiem atkarībā no tā, kāda modeļa viedtālrunis ir klientam, ir iespēja autorizēties mobilajā lietotnē un apstiprināt maksājumus, arī izmantojot pirksta nospiedumu (Touch ID) vai sejas pazīšanu (Face ID).

«Šobrīd vēl izmantojam apvienoto kodu karšu un SMS risinājumu, taču vienlaikus meklējam arī jaunus risinājumus, ko varētu piedāvāt tiem klientiem, kas kādu iemeslu dēļ nevar vai nevēlas izmantot MobileSCAN,» uzsver I. Prauliņa.

Kodu kalkulatori par maksu

Tiem klientiem, kuriem nav viedierīces, bankas piedāvā citus risinājumus, piemēram, Swedbank tie ir kodu kalkulators un eID. Apzinoties, ka ne visiem klientiem patīk lietot viedierīces vai arī tās nav pa kabatai, Swedbank no 12. jūnija ir samazinājis kodu kalkulatora cenu. Kodu kalkulatora DIGIPASS 260 iegādes standarta cena iepriekš bija 12,81 eiro, bet kopš 12. jūnija Swedbank klientiem – seši eiro. Turklāt senioriem no 65 gadiem un jauniešiem līdz 18 gadiem kalkulators tagad maksā divus eiro. Iedzīvotājiem ar maznodrošinātas vai trūcīgas personas statusu, kā arī personām ar 1. un 2. grupas invaliditāti kodu kalkulatori tiek izsniegti bez maksas, uzrādot attiecīgo statusu apliecinošu dokumentu, atklāj K. Jakubovska.

Arī SEB internetbankas lietotāji var izmantot kodu kalkulatoru, un, kā atklāja M. Panke, banka pašlaik strādā arī pie citiem risinājumiem, lai paplašinātu klientu izvēles iespējas. Digipass izsniegšana SEB bankā maksā 20 eiro, tā aizvietošana – desmit eiro. Šobrīd banka strādā pie risinājumiem, kā padarīt autorizāciju internetbankā pieejamu tiem klientiem, kuriem kodu kalkulatora iegāde ir par dārgu vai kuriem nav viedtelefona.

Ilze Šteinfelde

Foto: Pixabay