Sirsnīgas sarunas pie mielasta galda ir daļa no Ziemassvētku prieka. Lai pārliecinātos, kā ik gadu mainās produktu cenas, NRA.lv jau divpadsmito gadu veic pētījumu, lūkojoties pēc identiskiem produktiem. Diemžēl šogad, salīdzinot ar pagājušo, daudzas pārtikas preces ir kļuvušas dārgākas.
Pirms desmit gadiem, nopērkot kilogramu cepeša, zoss, vārītu apceptu kartupeļu, sautētu kāpostu, zirņu ar speķi, gaļas salātu, mandarīnu, konfekšu Serenāde, 10 speķa pīrādziņu un pāris klaipiņus baltmaizes, mielasts kopā izmaksāja 39,70 eiro. Šajos Ziemassvētkos, nopērkot tos pašus produktus tikpat lielā daudzumā, ir jāsamaksā 53,02 eiro. Pēc Neatkarīgās aprēķiniem, tas ir dārgākais Ziemassvētku galds desmit gadu laikā. Vārītu apceptu kartupeļu cena desmit gadu laikā pieaugusi 2,5 reizes, pelēkie zirņi ar speķi kļuvuši 2,2 reizes dārgāki, bet sautētu skābu kāpostu cena pieaugusi par 30%.
Arī Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka pārtika gada laikā ir sadārdzinājusies aptuveni par 4,7 procentiem. Cenas pieauga pienam, piena produktiem, sviestam, sieram un biezpienam, jogurtam, gaļai un gaļas izstrādājumiem, svaigiem dārzeņiem, svaigiem augļiem, olām, konditorejas izstrādājumiem, kartupeļiem un svaigām vai atdzesētām zivīm. Savukārt cukurs un makaronu izstrādājumi maksā lētāk nekā pirms gada.
Tomēr, neskatoties uz pārtikas sadārdzināšanos, lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju svinēs svētkus un pavadīs tos pie svētku galda. Šogad decembrī, salīdzinot ar pērnā gada decembri, piparkūku pārdošanas apjomi Maxima Latvija veikalos pieauguši par 32%, bet piparkūku mīklu iedzīvotāji šogad decembrī iegādājušies par 24% vairāk nekā pērn. Savukārt internetveikalā e-maxima.lv piparkūku pārdošanas apjomi šogad decembrī pieauguši par vairāk nekā 214%, bet piparkūku mīklas daudzums – par 317%, salīdzinot ar pagājušā gada tādu pašu periodu.
Mandarīni šogad Maxima Latvija veikalos pirkti par 32% vairāk nekā pērn. Pieauguši pārdošanas apjomi kosmētikas komplektiem (par 23%) un rotaļlietām (par 38%). Šogad iedzīvotāji arī biežāk nekā pērn izvēlas dzīvas eglītes, un to pārdošanas apjomi Maxima veikalos pieauguši par 17 procentiem.
Ilze Šteinfelde
Foto: Pixabay