Rīgas daudzdzīvokļu ēkās pašlaik iestājusies divvaldība – akciju sabiedrība Rīgas siltums vairs neveiks ēku iekšējo siltuma sistēmu apkalpošanu, bet par to, ka būtu kāds cits apkalpotājs, diez vai daudzi rīdzinieki pat nojauš.
Tas nenozīmē, ka Rīgas siltums vairs nepiegādās mājām siltumu vai tas uzreiz kļūs dārgāks – tiktāl nekas nav mainījies. Taču, ja būs avārija, vajadzēs atgaisot radiatorus vai novērst kādu citu ķibeli ar centralizēto apkures sistēmu mājā vai dzīvoklī, to darīs cits uzņēmums – pilnsabiedrība Siltumserviss Rīga, kas reģistrēts šā gada jūlijā, lai izpildītu iepirkuma līgumu par siltumapgādes sistēmu tehnisko apkopi SIA Rīgas namu pārvaldnieks (RNP) apsaimniekotajās ēkās. Pagaidām vecie līgumi vēl nav lauzti, bet jaunais jau noslēgts, vēsta NRA.lv.
Līgumi vēl nav lauzti
RNP noliedz, ka starpnieka parādīšanās sadārdzinās pakalpojumus iedzīvotājiem. Līgums ar jauno pakalpojumu sniedzēju noslēgts šogad septembra beigās. Rīgas siltumā uzsver – kamēr iepriekš noslēgtie līgumi nav lauzti, tikmēr uzņēmums tāpat kā līdz šim turpina pildīt līgumu nosacījumus. Rīgas siltumam ar RNP par ēku iekšējo sistēmu apkalpošanu ir noslēgti vairāki līgumi, un šobrīd notiek sarunas par to laušanas termiņiem. Tas nav ātrs process, atzīst abos uzņēmumos. Apkures sezona ir sākusies, un iedzīvotājus padarīt par situācijas ķīlniekiem ziemas vidū nebūtu prāta darbs. RNP pārziņā ir aptuveni 4200 ēku, lielākai daļai no tām ir centrālapkure. RNP sola savu datu bāzi pakāpeniski nodot jaunajam apkalpotājam, savukārt Rīgas siltums savu klientu datus saglabās – dzīvē viss mainās, būs citi konkursi, un nav teikts, ka ilggadējais siltuma piegādātājs tajos zaudēs.
Turklāt Rīgas siltums ir pārsūdzējis RNP lēmumu Iepirkumu uzraudzības birojā, un šobrīd pārsūdzības process turpinās Administratīvajā rajona tiesā. RNP skaidro, ka Iepirkumu uzraudzības birojs ļāva slēgt līgumu ar iepirkumu konkursa uzvarētāju pilnsabiedrību Siltumserviss Rīga, un tas arī izdarīts.
Valsts kontroles revīzijas rezultāts
Kāpēc tāda jezga vispār sākusies, ja 20 gadus Rīgas siltums veica ēku iekšējo sistēmu apkalpošanu, investēja darbiniekos un tehniskajā aprīkojumā, izveidoja sistēmu, kā ātrāk novērst bojājumus, un datu bāzi? Līgumi ar uzņēmumu tiek lauzti, sekojot Valsts kontroles revīzijas ieteikumiem. Valsts kontrole, lai nodrošinātu ekonomiski izdevīgākā piedāvājuma izvēli, ieteica RNP veikt iepirkumu procedūras.
RNP skaidrojumā Valsts kontrolei 2015. gadā norādīja, ka Rīgas siltums šobrīd ir vienīgais komersants Rīgā, kurš var nodrošināt pakalpojumu nepieciešamajā apjomā un kvalitātē, pārzina ikvienu savā pārvaldībā esošās dzīvojamās mājas siltumapgādes sistēmu un savlaikus spēj noteikt konkrētās dzīvojamās mājas problēmas konkrētajā situācijā un apstākļos, kā arī Rīgā nepieciešams, lai siltumapgādes sistēmu apkalpi īstenotu viens komersants. Ne viens vien rīdzinieks pārliecinājies, ka Rīgas siltuma darbinieki avārijas gadījumā ierodas 10-15 minūšu laikā, bet, zvanot uz klientu diennakts bezmaksas tālruni, operatori uzreiz redz problēmu, arī tad, ja tie ir neatgaisoti radiatori.
Ignorēt Valsts kontroles revīzijas ieteikumus nevarēja, un 2016. gada novembrī RNP izsludināja atklātu konkursu Siltumapgādes sistēmu tehniskā apkope, un konkursa rezultātā izvēlējās slēgt līgumu ar citu pretendentu. Uzvarētājs ir jau iepriekš minētā pilnsabiedrība, kuru veido četras firmas, un to savstarpējie sakari ir tipiski līdzīgiem veidojumiem – gan persona ar vienu un to pašu vārdu un uzvārdu, gan vieni un tie paši firmu nosaukumi, tikai citās kombinācijās.
Jāatlaiž 230 darbinieku
Šim Valsts kontroles iniciētajam iepirkumam ir vēl citas sekas, ne tikai neziņa, cik ātri jaunais māju iekšējo sistēmu apkalpotājs spēs rīkoties. Rīgas siltumam būs jāatlaiž 230 darbinieku – viņi šobrīd nodrošina RNP pārziņā esošo ēku iekšējo sistēmu apkalpošanu. Rīgas siltuma valdes priekšsēdētājs Normunds Talcis informē, ka darbiniekiem papildus likumā noteiktajam atlaišanas pabalstam piedāvā atbalsta programmu, tajā skaitā palīdzību jaunu darba vietu meklēšanā.
Atlaišanas pabalstu izmaksas tiks segtas no uzņēmuma uzkrātajiem līdzekļiem, un tām nebūs nekādas ietekmes uz siltumenerģijas tarifu rīdziniekiem.
KUR ZVANĪT
Pašlaik Rīgas namu pārvaldnieka pārziņā esošajās ēkās dzīvojošie par siltuma sistēmas bojājumiem visu diennakti var zvanīt uz tālruņiem 8900; 80000090.
RNP saka – zvanīt uz diennakts avāriju telefonu 8900 vai 80009090 un pietekt bojājumu, bet Rīgas siltums saka – var zvanīt arī šim uzņēmuma, kamēr līgumi nav lauzti.
Antra Gabre