Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem, maijā gada griezumā preču eksporta vērtība faktiskajās cenās pieauga par 9,2%, savukārt imports pieauga par 12,5%.
Eksporta izaugsmi maijā gada griezumā būtiski veicināja elektroierīču un iekārtu, alkoholisko un bezalkoholisko dzērienu, kā arī koksnes un tās izstrādājumu eksporta vērtības pieaugums. Savukārt samazinājās dzelzs un tērauda un citu metālu izstrādājumu eksporta vērtība.
Maijā gada griezumā uz ES valstīm preču eksporta vērtība pieauga par 8,5%. To būtiski ietekmēja lauksaimniecības un pārtikas preču (tai skaitā graudaugu), ķīmisko rūpniecības preču, kā arī koksnes un tās izstrādājumu, eksporta pieaugumi, savukārt samazinājās mehānismu ierīču un elektroiekārtu eksports. ES ietvaros eksports būtiski pieauga uz Vāciju, Zviedriju, Poliju un Lietuvu, bet samazinājās uz Apvienoto Karalisti. Maijā strauji pieauga eksports uz NVS valstīm – par 31,4% (tai skaitā uz Krieviju – par 33,4%), kas saistīts ar ekonomiskās situācijas stabilizēšanos reģionā. Eksporta pieaugumu uz NVS valstīm veicināja alkoholisko un bezalkoholisko dzērienu, mehānismu, kā arī elektroierīču un iekārtu eksporta pieaugumi. Maijā gada griezumā par 2,3% samazinājās eksports uz trešajām valstīm, ko pamatā noteica dzelzs un tērauda, kā arī graudaugu eksporta vērtības samazinājumi, savukārt pieauga – elektroiekārtu un ierīču eksports.
Preču importa pieaugumu maijā gada griezumā būtiski ietekmēja lauksaimniecības un pārtikas preču, kā arī ķīmiskās rūpniecības preču importa pieaugums. Pozitīvs devums bija arī minerālo produktu, mehānismu u.c. importa preču grupām, savukārt samazinājās transportlīdzekļu importa vērtība.
Kopumā 2017.gada janvārī-maijā eksports bija par 8,2% lielāks nekā pirms gada, savukārt imports pieauga par 11,3%. Tādējādi eksporta-importa saldo gada piecos mēnešos sastādīja -9,9% no kopējā tirdzniecības apgrozījuma (2016.gada janvārī-maijā – -8,6%).
Sagaidāms, ka augot ārējam pieprasījumam, turpinās palielināties arī ienākumi no eksporta. Tomēr, lai noturētu līdzšinējos eksporta pieauguma tempus nākotnē ir svarīgi uzlabot konkurētspēju, apgūt jaunus eksporta tirgus, vienlaikus palielinot arī eksportējamo preču sortimentu.
Foto:Conderdesign/https://pixabay.com/en/users/congerdesign-509903/https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/