Par finansējumu Latvijas autoceļu sakārtošanai ir jātiek skaidrībā līdz 2019.gadam, kad beigsies Eiropas Savienības (ES) fondu finansējums, LTV “Rīta panorāmai” pastāstīja satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS).
Ministrs brīdināja, ka ja valdība līdz 2019.gadam valdība neizšķirsies par ceļa fonda atjaunošanu, tiek vērtēta iespēja arī naudu aizņemties uz pieciem gadiem.
Vienlaikus ministrs norādīja, ka skaidrība par autoceļu atjaunošanas un uzturēšanas finansējumu nepieciešama pēc iespējas ātrāk, lai plānotu darbus ilgtermiņā, nevis tikai budžeta ietvaros saņemt uz “uz nākamo gadu nepārejošo naudu”. Kā paskaidroja Augulis, neiztērēto naudu nevar tērēt nākamajos gados, bet gan jāatskaita atpakaļ.
Ministrs gan atzina, ka budžetā visām vajadzībām naudas nepietiek, tomēr viņš ir apņēmības pilns pārliecināt kolēģus, ka ieguldījumi ceļos atmaksāsies un ļaus valstij nākotnē pelnīt vairāk.
“Kritiskais moments ir 2019.gads, kad beidzas ES finansējums, ja negribam pazaudēt darbiniekus, uzņēmējus, jāatrod risinājums autoceļu finansēšanai,” sacīja ministrs.
Jau vēstīts, ka pēc satiksmes ministra Ulda Auguļa iniciatīvas izveidotā ekspertu grupa ir sniegusi savu redzējumu par ilgtspējīgu un prognozējamu autoceļu sakārtošanas modeli, par kuru ministrs informēs arī valdību. Eksperti ir noteikuši sešus iespējamos virzienus efektīvākā ceļu tīkla finansēšanas mehānisma ieviešanai.
Izvērtējot esošo situāciju un nākotnes perspektīvas, eksperti akcentē nepieciešamību veikt valsts, pašvaldību un komersantu ceļu tīkla kopēju izvērtējumu, lai rastu skaidru redzējumu par valstī esošo ceļu kopumu un to reālo stāvokli. Līdz šim šāda ceļu tīkla inventarizācija nav veikta un Augulis ekspertu priekšlikumu novērtēja kā būtisku un īstenojamu jau 2017.gadā, lai objektīvi un atbilstoši reālajai situācijai plānotu ceļu remontdarbu finansēšanu.
Tāpat eksperti vienoti uzsvēra nepieciešamību atjaunot ceļu fondu kā speciālu budžetu, tādējādi veicinot efektīvu ceļu uzturēšanai un būvniecībai pieejamā finansējuma apguvi. Vienlaikus kā priekšlikums tika minēta aizņēmuma ņemšana ceļu pārbūvei un atjaunošanai, lai samazinātu ceļu sakārtošanai nepieciešamā budžeta deficītu.
Nozares eksperti kā vienu no būtiskiem priekšlikumiem prezentēja ceļu lietotāju maksājumiem piesaistīta finansējuma modeli, kā arī nepieciešamību pārskatīt transportlīdzekļu jomā noteiktās nodevas un nodokļus.
Foto:Angelo_Giordano/https://pixabay.com/en/users/Angelo_Giordano-753934//https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/