Lielākai daļai pedagogu, ieviešot jauno skolotāju atalgojuma modeli, alga samazināsies , trešdien intervijā LTV raidījumam “Rīta Panorāma” sacīja Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) vadītāja Inga Vanaga.
“Algas jaunajā algas modelī daļai pedagogu paaugstinās, bet diezgan ievērojamai daļai arī samazināsies,” sacīja Vanaga, norādot, ka īsti nav skaidrības, cik daudz naudas ir rezervēts pedagogu algu jaunā modeļa ieviešanai nākamajā gadā.
Viņa norādīja, ka liela problemātika ir mazo skolu liktenis, piebilstot, ka jaunajā modelī netiek ņemta vērā šī problēma.
“Valdība varētu skaidri pateikt, ka mazo skolu uzturēšana ir pārāk dārga, un slēdzam tās. Tas, kas notiek tālāk ar cilvēkiem, ir sekundāri,” sacīja Vanaga.
Savukārt runājot par iespēju, ka arodbiedrība varētu pieprasīt izglītības ministres Mārītes Seiles demisiju, Vanaga norādīja, ka to neizslēdz. Arodbiedrības prāt pienācis laiks ministrei izvērtēt daudzos iebildumus un jautājumu par dokumenta kvalitāti.
Tāpat LIZDA vadītāja neizslēdza iespēju, ka arodbiedrības padome varētu izšķirties par streiku :”Mēs cerējām, ka premjeres vadītā darba grupa varētu atrisināt šo problēmsituāciju, bet nekas netika atrisināts,” sacīja Vanaga.
LIZDA vairākkārt ir norādījuši, ka pedagogu jaunais atalgojuma modelis esošajā redakcijā nav vērtējams pozitīvi.
Arodbiedrība norāda, ka pirms modeļa izstrādes tika uzstādīti vairāki mērķi – mazināt nevienlīdzību, ko rada pedagogu saņemtā atalgojuma diference, novērst skolotāju pārslodzi, veicināt izglītības kvalitātes celšanos, kā arī piesaistīt jaunus strādāt gribošos izglītības iestādēs, jo nav noslēpums, ka Latvijā skolotāja vidējais vecums ir ap 47 gadiem, turklāt pedagogu – vīriešu skaits ir ļoti neliels.
LIZDA uzskata, ka ar šobrīd izstrādāto modeļa variantu sākotnēji izvirzītos mērķus sasniegt nav iespējams. Tik nozīmīgā algu reforma ir izstrādāta nepilnīgi, kā arī valsts budžetā nav ieplānots papildus nepieciešamais finansējums. Ja modeli ieviesīs – tam jābūt ilgtspējīgam. Šobrīd tas tāds nav.
LIZDA uzskata, ka izstrādātais pedagogu darba samaksas modelis ir nekvalitatīvs un draud pasliktināt situāciju vairākiem izglītības nozarē strādājošajiem. Pastāv liela iespējamība, ka no tā cietīs arī izglītības kvalitāte un jauno pedagogu plūsma izglītības sistēmā nebūs sagaidāma, ja atalgojuma reforma neparedz pat pedagogu darba samaksas paaugstināšanas grafiku, kas kalpotu kā garants stabilitātei nākotnē.