2024. gada septembrī mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga ļoti mēreni

2024. gada septembrī mazumtirdzniecības apgrozījumam bija vērojams ļoti mērens kāpums. Neskatoties uz iedzīvotāju pirktspējas pieaugumu, patērētāju noskaņojums veikt lielākus pirkumus joprojām ir piesardzīgs. Gada laikā mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums salīdzināmajās cenās pieauga par 0,5 % (pēc neizlīdzinātiem datiem). Tomēr neliels mazumtirdzniecības apjoma kritums ir vērojams mēneša griezumā. Septembrī, salīdzinot ar augustu, mazumtirdzniecības apgrozījums saruka par 0,3 % (sezonāli koriģēti dati), ko noteica nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījuma kritums.

Gada laikā mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga nepārtikas precēm un degvielai, savukārt mazumtirdzniecības apgrozījums pārtikas precēm samazinājās.

Septembrī, salīdzinot ar iepriekšējā gada septembri, nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 2,8 %. Straujākais apgrozījuma kāpums bija informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu tirdzniecībā (par 19,6 %) un ziedu, augu, sēklu, mēslošanas līdzekļu, istabas dzīvnieku un to barības tirdzniecībā (par 7,4 %). Mērenāks kāpums bija vērojams kosmētikas un tualetes piederumu tirdzniecībā (par 5,1 %), mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 3,1 %), apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu tirdzniecībā (par 2,2 %) un tekstilizstrādājumu, paklāju, grīdsegu, tapešu, mēbeļu, apgaismes ierīču un cita veida mājsaimniecības piederumu tirdzniecībā (par 0,4 %). Savukārt mazumtirdzniecības apgrozījums septembrī, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, visstraujāk samazinājās grāmatu, avīžu, kancelejas piederumu, audio un video ierakstu tirdzniecībā (par 12,2 %). Straujš kritums bija arī sporta preču un spēļu mazumtirdzniecībā (par 7,1 %). Mērenāks kritums bija pulksteņu, juvelierizstrādājumu un citur neklasificētu jaunu preču mazumtirdzniecībā (par 3,5 %), farmaceitisko un medicīnisko piederumu tirdzniecībā (par 1,7 %) un metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (par 0,2 %).

Sadalījumā pa tirdzniecības vietām apgrozījuma kritums septembrī, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, turpinājās mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 12,5 %), un turpināja strauji samazināties arī pārējā mazumtirdzniecībā ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem – par 14,4 %. Savukārt mazumtirdzniecībā pa pastu vai internetā septembrī bija vērojams straujš apgrozījuma kāpums (par 13,7 %).

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums gada griezumā septembrī saruka par 3,4 %. Mazumtirdzniecības apgrozījums pārtikai gada griezumā pēc straujāka kāpuma šā gada martā kopš aprīļa atkal sarūk. Lai gan pārtikas produktu cenu straujais kāpums ir mitējies, cenu līmenis pārtikai joprojām saglabājas augsts, kas turpina ietekmēt arī pārtikas preču apgrozījumu.

Degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums degvielas uzpildes stacijās turpina pieaugt. Septembrī tas pieauga par 1,9 %, salīdzinot ar 2023. gada septembri, ko noteica būtiski zemākas degvielas cenas nekā iepriekšējā gada septembrī.

Kopumā š.g. deviņos mēnešos mazumtirdzniecības apgrozījums bija par 0,6 % augstāks nekā 2023. gada janvārī-septembrī, ko lielā mērā noteica degvielas mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpums par 2,9 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 1,5 %, bet pārtikas preču mazumtirdzniecība samazinājās par 1,7 %.

Prognozējams, ka iedzīvotāju noskaņojums tērēt arī turpmākajos šā gada mēnešos saglabāsies piesardzīgs, tomēr nākamajā gadā pircēju aktivitāte pakāpeniski varētu pieaugt. Reālo ienākumu kāpums un cenu stabilizēšanās atvieglos mājsaimniecību finansiālo situāciju un veicinās pirktspējas pieaugumu.