Lielbritānijas valdība gatavo plānus gadījumam, ja naftas un gāzes kompānija BP piedzīvos finanšu krahu, raksta izdevums „The Times”. Kompānija turpina ciest zaudējumus naftas platformas avārijas Meksikas līcī dēļ, bet baumas par iespējamu BP sadalīšanu vai pārņemšanu kļūst aizvien skaļākas. Pēc avīzes avotu sniegtās informācijas, tiek aplūkots pat variants, ka BP tiks atkārtoti nacionalizēta.
Kompānija atradās valsts īpašumā līdz pat 1979. gadam, bet pēc tam tika pakāpeniski privatizēta. Jauna nacionalizācija var ritēt pēc shēmas, kas tika izmantota britu bankas „Royal Bank of Scotland” glābšanai kredītu krīzes laikā 2008.-2009. gados.
Pēdējo divarpus mēnešu laikā BP tirgus vērtība ir pazeminājusies divas reizes – līdz 64 miljardiem ASV dolāru. Tajā pašā laikā kompānijas saistību apjoms ir 70 miljardi dolāru. Korporācija ir vitāli svarīga Lielbritānijai, jo dod labi apmaksātu darbu 10 tūkstošiem Apvienotās Karalistes pavalstnieku un ienes budžetā līdz 6 miljardiem sterliņu mārciņu (aptuveni 10 miljardiem ASV dolāru) gadā. Bez tam BP pārvalda svarīgu enerģētisko infrastruktūru, ieskaitot naftas vadu Baku – Tbilisi – Džeihana un cauruļvadu sistēmu „Forties”, kas savieno 50 naftas un gāzes atradnes Ziemeļjūrā. Visbeidzot, valdība ir ļoti norūpējusies par BP to dividenžu izmaksu, kuras nonāk pensiju fondos, nodrošinot miljoniem britu pensionāru viņu ienākumu nozīmīgu daļu.
Naftas noplūde Meksikas līcī sākās 22. aprīlī, kad ugunsgrēka dēļ uz naftas pratformas „Deepwater Horizon” gāja bojā 11 cilvēki, bet pati platforma nogrima. Naftas noplūdes, kas ir lielāka ASV vēsturē, rezultātā līcī izveidojās naftas plankums, kas drīz vien sasniedza Luiziānas štata krastus. Meksikas līča ūdeņos joprojām turpina desmitiem tūkstoši naftas barelu dienā.
Kopumā kompānijas zaudējumi no katastrofas jau ir pārsnieguši 3 miljardus dolāru. Gadījumā, ja tuvāko nedēļu laikā noplūdi neizdosies pārtraukt, pastāv iespējamība, ka BP pārņems citi naftas un gāzes tirgus lielie spēlētāji. Par galvenajiem pretendentiem uz pārņemšanu tiek dēvēti „Royal Dutch Shell” un „ExxonMobil”.
Autors: www.2v.lv